
Az els s a msodik Delta Force rszt nagy vitk veztk. Vallsi vitk voltak ezek. Egyrszt arrl, hogy j-e az olyan FPS, amiben nem csak rohanglni s hentelni kell, hanem nha kszni s lopakodni is. Illetve – s ez volt a vita f sodorvonala – letkpes-e a VoxelSpace grafikus motor, mely ezt az els kt Delta Force-t hajtotta? A vita – mint a legtbb vallsi vita – eldntetlen maradt. Voltak, akik tovbbra is hnyingert kaptak a VoxelSpace kocks tjaitl, msok pedig – mint jmagam – inkbb elhltek a motor nyjtotta tvolsgoktl, melyeket a hagyomnyos 3D engine-ek nem kpesek megjelenteni.
m mgis a hagyomnyos 3D engine-ek gyztek s a Voxel hallra tltetett. gy tnt, hogy a NovaLogic rossz lra tett, ezrt megprbltak egy tmeneti megoldst a poligonos s a voxeles motor kztt. Ez lett a Delta Force harmadik rsze, mely nagyot bukott, hiszen egyik tbor sem tallta megfelelnek. De a NovaLogic nem adta fel. j terveket kovcsoltak egy olyan jtkrl – ami akkor mg szinte egyedlll volt (lett volna) – amiben multiban harcolhatott volna sok-sok jtkos gyalogosknt (Delta Force), harckocsiban (Armoured Fist) s helikopterrel (Comanche). m Hollywood kzbeszlt.
A Slyom vgveszlyben cm film sikere s a filmben szerepl Delta Force-osok arra sztkltk a NovaLogicot, hogy ezen a csapson indtsanak elrenyomulst. s a dolog nagyon bejtt: a Delta Force: Black Hawk Down elspr sikert aratott. Rengeteg olyan jtkost nyert meg a NovaLogicnak, akik azeltt nem hallottak mg a Delta Force-rl. Vagy azrt, mert nem kedveltk a voxel motort, vagy mert koruknl fogva akkoriban mg csak a Putt-putt-tal jtszottak. Ezt a sikert mr nem akarta kiereszteni a markbl a NovaLogic s rszllt. A kiegszt lemez, persze trivilis, de ezen kvl ddelgetett lmt is j formba nttte Joint Operation nven.
A siker elmaradhatatlan (br nem teljesen egynteten a jtkosok krben). s ekkor azon kezdtek el gondolkodni a NovaLogic-nl, hogy most gyorsan mit lehetne kiadni, ami csillaptan az j DF-re hes rajongk tbornak hsgt. s akkor az egyik zseninek az jutott eszbe, hogy ht adjuk ki az els DF-et megint, csak ppen ezzel az j grafikus motorral. s rvendeznek vala. Hiszen azok, akik nem ismertk az els rszt, elg j hrom kampnyt kapnak kzhez. Akik pedig ismertk s sokszor vgigvittk mr, most nosztalgizhatnak egy jt. Ez lett a Delta Force: Xtreme.
Az tlet megvalstsa elg olcs lehetett, hiszen kt meglv dolgot kellett sszehzastani. Az eredmny mgis egy nagyszer jtk lett. Hrom kampnyt tallunk benne: Peru (drogbrs), Csd s Novaja Zemlja (rebellis szovjetes). Mindhromban j kis akcids kldetsek s kampnyonknt 8-10 kldets tallhat. Persze nem teljesen az eredeti mindegyik, hiszen meg akartk mutatni az j motor lehetsgeit (jrmvek hasznlata) ezrt nha motorral vagy gppusks buggy-val kell megcsinlnunk az eredeti feladatot.
A grafika persze nem olyan kocks, mint az eredetiben. Csodaszp tjak, melyek nem csak egyszn voxelekbl llnak, hanem rendesen nvnyzet is takarja a tjat. A vzeffekt fotorealisztikus, ami persze ma mr alapkvetelmny, de a vetern DF-esek szvt azrt megdobogtatja. s ami a legfontosabb: 3D gyorstott (ellenttben a voxellel), ezrt mg atomerm sem kell a futtatshoz, mint a legtbb NovaLogic jtkhoz.
A hangokrl csak annyit, hogy egy ilyen hagyomnyokkal rendelkez fejleszt nem ronthatja el a lvsek, robbansok csatazajt. Ami viszont hinyzott nekem, az az els rszben nagyon jl megcsinlt ellensges hangok. Minden ellensg a sajt nyelvn kiablt (spanyolul, oroszul, stb.) s nem pedig angolul, mint a legtbb jtkban. Ez most vagy kimaradt, vagy idejekorn lelttem mindenkit, mert sajnos ezeket nem hallottam vissza. De ht ez legyen a legnagyobb baja.
A jtkmenet hasonl az eredetihez, brmelyik kampnyba brmikor tlphetnk, de azokban a kldetseket csak egyms utn hajthatjuk vgre. A kldetsek elejn vlaszthatunk fegyverzetet magunknak, majd indulhat a lvldzs. A kldetsek sorn trsaink is akadnak nha, de nekik semmifajta parancsot nem adhatunk. Haladnak a sajt tjukon s az ellensggel azonos gyenge MI-vel rendelkeznek. Nha egy-kt mterrl lvik egymst percekig. s kb. gy csinlnak az ellensges harcosok is velnk. Van, hogy kt mterrl sem tallnak el, mskor meg a ltmez legszlrl is pont fejbe lnek.
Br ments nincs a jtkban (azaz kldetsek kztt nem tudjuk elmenteni az llst) szerencsre jraleds (respawn) kerlt bele. Azaz ha lelnek valahol a plyn, a legutbbi checkpointnl lednk fel s jra a harcokba vethetjk magunkat. A kldetsek kzben nha jabb feladatokat kapunk, a terepen val eligazodsban pedig egy mini GPS segt minket, hogy az adott feladathoz odatalljunk. Klnbsg mg az eredetivel szemben, hogy harcainkrt pontokat kapunk, melyeket megriz, s gy rekordokrt is kzdhetnk egy-egy plyn, hiszen az jraledssel lenullzdik a pontunk.
A jtkban kampny s multiplayer lehetsg van. Ezt egszti ki egy kls alkalmazs, a kldetsszerkeszt. Ennek mkdsvel kapcsolatban egy Adobe PDF dokumentum igazt el minket, mely elg j referencia ahhoz, hogy pikk-pakk sszedobjunk nhny egyni vagy tbbjtkos kldetst. Persze egy sszetettebb, hosszabb kldetshez a doksi olvasgatsn kvl a gyakorlat sem rt. De ezzel az eszkzzel vgtelenre trtk az jrajtszhatsg lehetsgeit.
A tbbszemlyes jtkrl Joker veszi t a szt:
A multiplayer megvalstsnl, abszolt biztosra mentek a Novalogicnl. Gyakorlatilag ugyanazt a jtkmenetet knljk, mint a korbbi rszekben. tfle jtktpus kzl vlaszthatunk: Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, King of the Hill, Team of the Hill. Ami vltozson ment t, az a regisztrlsi procedra, amely nlkl nem jtszhatunk a neten keresztl. Ez ha lehet mg krlmnyesebb lett, mint korbban, persze valamennyire rthet, hiszen gy prbljk elejt venni a kalz verzik terjedsnek. Ehhez azonban nem biztos, hogy a leglis jtk tulajdonosok el kellene mind bonyolultabb regisztrcis feladatokat lltani, s radsul egyre tbb, a jtk szempontjbl lnyegtelen, szemlyes adatot begyjteni rluk.
Mindezeken persze tl lehetne knnyedn lpni, ha igazn j lenne a jtk, de sajnos nem az. Gyakorlatilag a grafikai motor megjtsn kvl, semmi jelents jdonsgot nem vittek bele a DFX multi rszbe. Nem tl fantziads plyk, zrzavaros pontozsi rendszer, sokszor ttekinthetetlen lvldzsbe torkoll csatk jellemzik. Kicsit remnykedtem eleinte, hogy a klnfle jrmvek hasznlata nmi sznt fog csempszni ebbe a kicsit mr elszrklt, elcspelt vilgba, de ez sem trtnt meg. Szinte mindegy, hogy buszt, harckocsit, vagy terepjrt vezetnk, szinte mindegyik ugyangy viselkedik az ton. Nehzkesen irnythat s nem tl hatkony, de legalbb knnyebben leszedhetnek minket a nehzfegyverrel, vagy tvcsves puskval rendelkez ellenfeleink. Ami pozitv vltozs, hogy mdostottk a mesterlvsz puska hatkonysgt, s gy mr nehezebb a plya egyik vgrl fejbe lni az ellenfeleinket, jelentsen javtva a tbbi fegyvernem kpviselinek tllsi eslyeit. A rendelkezsre ll fegyverek nem tl szles arzenlja nem tnik hinyossgnak, mert hatkonysgban alig-alig van klnbsg az egyes puskk s egyb fegyverek kztt. Jformn az elnevezskn s a kls megjelensen kvl sok eltrsre ne szmtsunk. A csatk sznterl szolgl plyk pedig sokszor egyskak, 1-2 kivtelvel egyszeren unalmasak.
Egyszval a multi megvalstsban megint nem sikerlt ttrst hozni a Novalogicnak. Mi sem kesebb bizonytka ennek, mint hogy a jtkszervereken nem tl nagy a tolongs, fknt, ha sszehasonltjuk egy-egy korbban kiadott, de sokkal npszerbb FPS hlzati vltozataival. J lenne, ha nem a rgi rkrl prblnnak jabb, s jabb brt lenyzni, hanem vgre egy teljesen megjult jtkkal rukkolnnak el, mert ebbl a sorozatbl ennl tbbet gy tnik nem kpesek mr kihozni.
A Delta Force Xtreme egy rgi, j jtk feljavtsa... semmi tbb. Mindazoknak, akik anno szerettk, remek kis nosztalgit knl. Azok pedig, akik akkor nem ismertk, de a Black Hawk Down miatt megkedveltk ezt a stlust, kellemes kikapcsolds a hrom kampny, a sajt plyk s a multi. gyhogy: Delta Force reloaded!