
Mikor a 2001-es ECTS killtson a Blizzard dszes trsasga egy titokzatos sajttjkoztatn bemutatta kszl jtknak, a World of Warcraftnak zelt animcijt, az egsz teremben megdermedt a leveg. n voltam az egyetlen szerintem, akit ez a hr nem dobott fel annyira, mivel a Starcraft vilgt jobban szerettem, s nem igazn rdekeltek az online szerepjtkok. St, egy kicsit mrges is voltam, hogy kedvenc jtkfejlesztim is belltak a sorba a tbbi gpsoron termel cg kz, s jabb brt akarnak lehzni korbbi sikerjtkukrl. Egy vvel ksbb a jtkba is belekukkanthatott a nagyrdem, s azt kell, hogy mondjam, nem voltak meggyzek a ltottak. A Warcraft 3 szgletes karakterei rohangltak kietlen, sivr dombokon. Szerencsre a Blizzard alkotgrdjt sosem kellett flteni, hiszen a cg megalakulsa ta csak klasszikusnak szmt jtkok fzdnek nevhez. A WoW megjelenst megelz vekben aztn jmagam is szerelmese lettem a MMORPG jtkoknak. Ennek ellenre a Warcraftnak nem szenteltem annyi figyelmet, mint msok. Sokan azt lltottk, hogy ha a jtk megjelenik, tarolni fog. „Nekem bizonytk kell, nem gret” - mondottam nagy blcsen. S ezt egszen addig hajtogattam magamnak, amg a bta verzi nem kerlt fel a gpemre. Meggyztt! Ltvnyilag, hangulatilag, mindenhogy. A World of Warcraft engem is levett a lbamrl!
Ersen gondolkoztam azon, hogy hasonlkppen fogok zeltt adni a jtkbl, ahogyan a Star Wars Galaxiesnl tettem, de sajnos a jtkmenet nem igazn teszi lehetv, hogy izgalmas naplt kszthessek. Elssorban azrt, mert a jtk elejn mg nincs lehetsgnk nagyon elkvlyogni. Ktve vagyunk a helysznekhez, a szintnktl fggen. Mg a legtbb MMORPG jtkban az az elterjedt mdi, hogy ha van r elg anyagi keret, akkor szinte a teljes jtkteret bejrhatjuk, a WoW-nl ez jval ktttebb. Viszont pp ezrt tud hosszabb ideig lvezetes maradni a jtk, hiszen szpen lassan tudjuk felfedezni az jabb terleteket. De ne is kalandozzunk mg annyira el!
A jtk megkezdse eltt 3 fle szerver tpus kzl vlaszthatunk. PvE (Player versus Enviroment) vagy Normal: A jtk itt fknt a kldetsek teljestsbl ll. Az ellensges jtkosok nem tmadhatnak meg ha vitatott terletre rnk, csak, ha erre jogot adunk. PvP (Player versus Player): A kt fl kzdelmn van a hangsly, s az erre megfelel terleteken tmadhatak vagyunk. RP (Roleplay): Ez a szerver a szerepjtkos emberkk gyjt helye. Karaktergenerlskor a megszokottnl kevesebb belltsi lehetsgnk van a klsnk megvltoztatsra, mint ahogy azt ms jtkokban megszokhattuk. Hajviselet, haj s brszn mellett csupn pr faji tulajdonsgot llthatunk t. Erre az elejn picit nehezteltem, de vglis a jtklmnyen nem ront. Faj s kasztok tern viszont kielgt a vlasztk.
A jtkban lehetsgnk van a mr ismert Szvetsget vagy Hordt kpviselni. Ugyanazon a szerveren tbb karakternk is lehet, viszont ugyanazon oldalon kell llnia. Szvetsges fajhoz tartoznak az emberek, trpk, gnmok s jszakai elfek, Hordnl pedig ugyangy 4 faj van: orkok, trollok, taurenek s lhalottak. Fajok kzt nemcsak kls klnbsgek vannak, de passzv illetve aktv kpessgekben is klnbznek. Az embereknl pldul magasabb szinten van a kardforgats, a diplomcia pontszerzs, valamint a rejtzkdst knnyebben szrevehetik. A stt elfek viszont rejtzkdni tudnak, llek formban gyorsabb Wisp formt ltenek, s magasabb az ellenllkpessg a termszeti hatsokkal szemben. A trpk a jggel s a mrgekkel szemben ellenllbbak s jl rtenek a puskkhoz illetve a kincskeresshez. A gnmok magasabb szinten zik az Engineer szakmt, vdelmk van az Arcane varzslatokkal szemben, s knnyen szabadulnak csapdkbl. Az orkok ersek a fejsze hasznlatban, ellenllbak kbtsokkal szemben, s nvelni tudjk sajt, illetve llataik erejt. A taureneknek a termszettel szemben van vdelmk, gyesebbek a gygynvnyek szedsben, s kpesek elkbtani az ellenfelet. Az lhalottak rendelkeznek rny, altats s flelem varzslatok elleni vdelemmel, nincs szksgk levegre a vz alatt, s kpesek nvelni leterejket halottak csemegzsvel.
Nmelyik tulajdonsg teht erstheti karakternket, ha ahhoz megfelel kasztot illetve foglalkozst vlasztunk. A vlaszthat kasztok azonban fajonknt is eltrek, teht nem minden hivats vlaszthat a klnbz lnyeknl. Sokan rangsoroljk a kasztokat hatkonysguk szerint, szerintem feleslegesen. Mindegyik gnak ugyanis vannak j s rossz oldalai, se ez fgg attl, hogy az illet inkbb egynileg, vagy csapatban szeret kalandozni, illetve hogy milyen harcmodort szeret. Van olyan kaszt, amelyet csak tanknak hasznlhatunk, ilyen pl. a harcos (warrior), aki egymaga le tud foglalni egy kisebb csapatot, vagy egy magasabb szint ellent. Mindezek mellet az sszes pncl tpust kpes hasznlni. A paladin egy fokkal gyengbb, viszont tud gygyt varzslatokat s aurkat hasznlni. Egy zsivny (rogue) egymaga kpes megbolondtani egy ellensges csapatot, s rendkvl hatkony egy nagyobb csatban. Vdelme nem igazn ers, de tmadhat lesbl, hasznlhat tskombincikat, s szksre mindig van eslye. A mgusok a mr jl megszokott selemek parancsoli, varzslataikkal egynileg s csapatban is flelmetes ellenfelek lehetnek. Kpesek terletre hat varzslataikkal nagyobb csapatot lebntani, teleportlni s telt, italt megidzni. A Hunterek f erssge hogy mindig van velk egy igazi trs. Betantott llataikkal tvol tudjk tartani maguktl az ellenfelet, ppen ezrt inkbb csak messzebbrl hatkony a sebzsk Termszetesen a szeldtett llatok is fejldnek a harcok sorn. A pap (priest) f hivatsa a gygyts. ppen ezrt egy ilyen karakternek fknt egy csapatban vesszk hasznt, de mindemellett kpes olyan varzslatokat hasznlni melyekkel elijeszti, vagy elaltatja az ellent. A boszorknymesterek (warlock) a stt mgia hasznli. tkokat szrnak, s dmonokat idznek maguk mell. A druida az egyik legrdekesebb kaszt mind kzl. Sok llatformt lthet, melyek ms-ms jtkstlust kvnnak. Kizrlag Horda oldalon vlaszthat smn (shaman), az egyik legkedveltebb kaszt. k is birtokoljk a ngy selem mgijt, ezen kvl klnbz varzslattal elltott totemeket idzhetnek, kpesek farkas formt lteni, s jraleszteni elesett trsaikat.
Karaktergenerls utn kasztot mr nem vltoztathatunk a jtk sorn, viszont hogy a jtk rdekes maradhasson, klnbz mellk-, illetve kiegszt foglalkozsokat vehetnk fel. A jtk elejn ezekre ugyan mg nincs szksg, s nincs is lehetsgnk mindenbe belekezdeni, azrt nem rt az elejn tisztzni, hogy milyen pnzszerz karrierekbe foghatunk. Akik arra szmtanak, hogy fogtechnikusknt vagy darukezelknt fogjk megkeresni a napi betevt, azokat ki kell, hogy brndtsam. Viszont lehetnk brmvesek (leatherworking), szabk (tailoring), kovcsok (blacksmithing), alkimistk (alchemy), mrnkk (engineering) s bvlk (enchanting). Ezen szakmk majdnem mindegyike megkvn egy msodik hivatst. Ilyen a brnyzs (skinning), bnyszat (mining) illetve a gygynvnyek gyjtse (herbalism). A szabk s a bvlk sajnos hozott, valamit tallt anyagokbl dolgoznak. Termszetesen nem fontos a prosts, csak ajnlott, legalbbis az elejn. Ksbb aztn brki vlaszthat egyszerre kt gyjtget foglalkozst. A lnyeg, hogy ezekbl egyszerre csak kett lehet, melyek ledobhatak, viszont lassan fejleszthetk. Kiegszt mestersgekbl brmelyiket felvehetjk. Ezek a halszat (fishing), fzs (cooking) s az elsseglynyjts (first-aid). Ugyanolyan mdon fejleszthetk, mint a hivatsok, s ugyangy trainerektl tanulhatunk jabb recepteket. Aprop trainerek! Az egyik legfontosabb s legkltsgesebb rsze a jtknak a folytonos tanuls. Kasztunk kpessgeit is trainereknl fejleszthetjk, szintnktl s pnznktl fggen. A hivatsoknak sajt szintezse van, de rtelemszeren 20-as szintknt nem fogunk tudni olyan helyen bnyszni, ahol 45-s llatok futkorsznak. Nagyjbl teht a kaszt s mestersg ugyanolyan arnyban fejleszthet.
A jtk megkezdsekor egy kis teleplsen brednk (fajonknt klnbz helyen). Ezekben a kerletekben mg igencsak kevs veszly fenyeget minket. Viszonylag gyorsan fejldnk, s a kldetseknek ksznheten elsajtthatjuk az irnytst, a harcmodort, s kasztunk alaptulajdonsgait. Ha megnzzk a karakterlapunkat, lthatjuk, hogy az leter, mana rtkeken kvl hat, fiziklis s mentlis jellemzinket befolysol rtk van. Ezek alapllsban fggenek fajtl illetve kaszttl. Ezek a pontok automatikusan nnek szintlpskor, de klnbz hasznlati trgyaink s pnclzatunk bnusz pontokat adhatnak. Ezen pontok rtkei befolysoljk a sebzst, az gyessget, leternket, stb. Ami azt jelenti, hogy minden kasztnl ms-ms rtk fejlesztse a fontos. Mg ebben az ablakban a Skill flnl nzhetjk meg mestersgeink szintjt. A felvett hivatsoknak ngy f fejldsi szakasza van. Ha kell mennyisget gyakoroltunk az adott szakmban, trnernktl j cmet vsrolhatunk. Kezd kisiparosknt a knnyebb dolgok beszerzsre s gyrtsra vagyunk szakosodva. A kvetkez szint a Journeyman, majd Expert, s vgl az Artisan. Az j cmek megvsrlsa termszetesen nlklzhetetlen, hiszen jabb recepteket csak gy vsrolhatunk, a rgiektl pedig mr nem fejldnk. Itt mondanm el, hogy a jtkban lv klnbz feliratok, megnevezsek sznei mi mdon segtenek minket szintnktl fggen. A megtanult recepteknl pldul a narancssrga receptek utn mindenkpp kapunk XP-t. A srgval jelzett receptek ksztse utn nagy valsznsggel nvekedik a skill, zld szneknl mr kevsb grt a nvekeds, szrkk utn pedig mr egyltaln nem kapunk pontot. Hasonl sznezst kaptak a gyjteni val svnyok s nvnyek. Ha piros sznnel van jelezve a hozz rendelt mestersg neve, akkor mg nem arathatjuk le. Ha narancs, srga vagy zld, akkor garantltan javul a kpessgnk. Ez a sznezs segt a mobok, vagy jtkosok megtmadsnl. Egy piros nev karakternl rtelemszeren nem hzzuk ki a gyuft. Szrkkkel szintn ne foglalkozzunk, mert az jonnan bevezetett Honor rendszerben mnuszba megynk t (egyelre csak ha kisebb NPC-t lnk), s minden jttment belnk akar majd rgni. Ha egy tallt trgynak szrke szn a megnevezse, azt hajtsuk el j messzire. Ezen kvl a kldetsek nehzsgi szintjei is hasonl mdon vannak rangsorolva. Mindezt azrt tartottam fontosnak megemlteni, mert sokban segtik a kezd jtkosokat, ha tudatban vannak ennek a sznrendszernek.
Maradva a karakterlapnl, felttlen el kell mondani, hogy milyen egyb oldalak gyjtik ssze karakternk tulajdonsgait. A Honor flecske alatt tallhat a PvP-ben megszerzett pontok s a rangunk. A pontszerzs fgg attl, hogy milyen rang ellensget ltnk le, csapatban vagy egynileg tettk ezt, stb. Rangot pedig heti sszests utn kapunk, ha elegend mennyisget gyilkolsztunk. A magasabb rangok mell pedig klnbz bnuszok jrnak. Ha elrnk egy bizonyos szintet, engedlyt kapunk olyan pletek ltogatsra, melyek csak magas rang tiszteknek van fenntartva, ahol aztn rangunknak megfelelen vsrolhatunk jobbnl jobb felszerelseket. Karakternk harckpessgt tovbb befolysoljk az gynevezett Talent pontok. 10-es szint utn minden egyes szintlpskor kapunk egy ilyen pontot, s a Talent fa klnbz gain oszthatjuk ket szjjel. Minden kasztnak klnbz gyessgi pontjai vannak hrom kategrira bontva. Termszetesen karakternk kimaxolsakor (lvl 60) nem fog betelni a Talent oldal, pp ezrt kell okosan eldntennk hogy kasztunkon bell milyen irnyvonalat akarunk kvetni. Pldul hogy tmadsban legynk ersek, esetleg a vdelemben, vagy a tz varzslatok sebezzenek nagyobbat, stb. Ha idkzben mdostani szeretnnk, pnz fejben megtehetjk, de nem egy olcs mulatsg. Megtanult kpessgeink s mestersgeink a Spell Bookban kapnak helyet, ahonnan aztn knnyet kitehetjk ket a klnbz Action Barokra. Lehetsgnk van makrkat rni egy-egy mveletsor vagy egy hosszabb emci megknnytsre.
Arra nem trnk ki, hogy a kezelfelletet miknt nz ki s hogyan alkalmazzuk, mert szerintem mindenki sajt zlse szerint gyis t fogja varilni a klnbz mdostsokkal. Ilyen hasznos mdostsokat (plug-in, mod) hivatalos s nem hivatalos oldalakon tallhatunk. Vannak kztk olyanok, melyek felesleges tartalommal tltik fel a jtkot, amik aztn lasstjk is. Szerencsre a Blizzard gy rta meg a programot, hogy mindent ki-be lehessen kapcsolni, mg a plug-ineket is. Amit n szemly szerint ajnlok, az a raid, buff s map modok hasznlata. Ezek majdnem minden plug-in csomagban megtallhatk. A Warcraft programozsnak msik f ernye az, hogy minden adott esemny, trgy, kldets lekrdezhet. Az informcikat pedig maguk a jtkosok gyjtik ki egy plug-in segtsgvel, amely aztn tovbb kldi a Thottbot rendszernek (www.thottbot.com). Ebben az adatbzisban aztn mindent megtallunk. Melyik trgyat melyik szrny dobja, s hogy eddig hnyan szereztk meg, milyen anyagokra van szksgnk a mestersgnkhz, hol tallhat a kldetsben megadott vgcl, stb. Igazbl ez egy nem hivatalos kezdemnyezs, de mra nagyon elterjedt, s a legfontosabb segtsg brkinek, aki elakad, vagy egyszeren csak kvncsi dolgokra.
Sokan, akik nem kstoltak bele a World of Warcraftba azzal indokoljk dntsket, hogy csnyn nz ki. Persze egyre tbben megtrnek, s knytelenek beltni, hogy ez a rajzfilmes hangulat nagyon is illik a Warcraft vilghoz. Radsul a klnbz shadereknek s uteffekteknek ksznheten ez az egsz rajzolt vilg hihetnek tnik. A jtkterlet rszekre bontsa pedig lehetv tette az alkotknak hogy eleresszk fantzijukat, s a legklnflbb tjakat s helyszneket valstsk meg. Az elfek trkizes, lils vilga szmomra az egyik legszebb ltvny volt, de aztn az jabb s jabb kalandok utn r kellett hogy jjjek, mindegyik terletnek megvan a maga bja, sajtossga. Ez a vltozatossg igaz a lnyekre, ltzkekre, pletekre, vrosokra is. Az egyetlen dolog taln, ami zavar a jtk grafikjt illeten, azok a nhol elnagyolt textrk s sprite-ok. Sajnlom, mert ha mr ennyit agyaltak hogy minl tkletesebb s komplexebb legyen ez a vilg, igazn fordthattak volna tbb idt a kivitelezsre is. Igaz, hogy tlsgosan nagy gpignye most nincs a jtknak, de rontani taln nem tudott volna sokat a sebessgen, ha nagyobb rszletessg textrkat hasznlnak. Hangilag s zeneileg szintn nagyot alkotott a Blizzard. Rgebbi jtkokbl megszokhattuk mr, hogy humorbl nincs hiny a cgnl, s ezttal sincs mskpp. Zeneileg kicsit Gyrk ura koppints, de itt is tallunk eredeti s jl sikerlt alkotsokat.
A vgszban gy terveztem, hogy mg egy kicsit ajnrozom a jtkot, mert megrdemli. A Blizzard mindig is a jtkipar Beatlese marad, hiszen megannyi jtknak sikere mgtt egy hihetetlenl tgondolt de egyszer koncepci ll. A World of Warcraft esetben a designerek valszn vekig kstolgattk a klnfle online szerepjtkok elnyeit s buktatit. Ennek eredmnyekppen minden olyan dolog belekerlt a WoW-ba, ami nlklzhetetlen egy ilyen jtkban, s pont annyira leegyszerstve, hogy az mg lvezhet legyen. A guildek taln egy kicsivel tbb lehetsget kaphatnnak, de ez taln a jvben mg vltozik, hiszen a ksztk minden hnapban elllnak valami nagyszabs jdonsggal, ami a legutbbi frisstsnl a csatamezk bevezetse lett. A World of Warcraft egyetlen igazi hibja csupn az, hogy egy msik let szksges hozz. Napi pr ra jtk nem elegend, nem kielgt! Itt az ideje ht, hogy tkltsk Nagy Fer rgi slgert: Nyolc ra munka, nyolc ra pihens, nyolc ra World of Warcraft!
2005-06-11